
    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for October 2012 

 

 

 

I  FREEDOM OF EXPRESSION  

 

In the period covered by this Report, there were several cases of potential violations of freedom 

of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. In the evening of October 16, a Molotov cocktail was thrown in the yard of the house of 

Damir Dragic, the Director of the daily newspaper “Informer”. The fire destroyed the car of 

Dragic’s father, but nobody was injured. Dragic said it was “an attack on Informer’s editorial 

policy and a classical mafia-style warning”. A similar attack happened several days later, on 

October 22, when unknown persons threw a Molotov cocktail on the terrace of the flat of Biljana 

Vujovic, anchor on the TV Kopernikus station. Vujovic managed to put out the fire and save the 

apartment, which was also occupied by her son and mother at the time of the attack. 

 

The fact that the perpetrators of these attacks have not been identified, particularly in the case of 

throwing of Molotov cocktail in the yard of the “Informer” director’s family home, leaves room 

for speculation about motives and their connection to the reporting of this. According to the 

Public Information Law, it is forbidden to put physical or other type of pressure or influence on 

media and the staff thereof so as to obstruct their work. Unfortunately, many previous unsolved 

cases of attacks on journalists may objectively intimidate journalists and result in self-

censorship. On the other hand, the atmosphere of impunity encourages potential attackers. The 

provision of the Public Information Law, according to which the court will rule about violations 

of the freedom of public information in urgent proceedings, remains merely a word on paper in 

cases where the attackers are not identified, which means that the circumstances and motives 

are not elucidated either. 

 

1.2. A group of a dozen men, who introduced themselves as the security guards of the House 

of Culture, prevented the crew of TV B92’s “Insider” to attend the session of four municipalities 

from the north of Kosovo in Leposavic. The self-professed security guards said they were ordered 

not to let them in. The session was otherwise open to the public. The representatives of other 

media reported freely from the session, which coincided with the airing of the investigative 

series “Insider – Patriotic Theft” on TV B92, about cases of embezzlement of the money the state 

had allocated for helping the Serb community in Kosovo and Metohija. At the session, the 

councilors condemned what they called “an orchestrated campaign by some media with the aim 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for October 2012 

 

 

 

of demonizing the entire Serbian people in Kosovo, with a special emphasis on the Serbs in the 

North, in relation to the expenditure of budget resources”. ANEM also condemned 

discrimination and the practice to arbitrarily disqualify a serious investigative work as 

“orchestrated campaign”, while rejecting the evidence presented in the series by specific people 

alleging that they constituted demonization of the entire Serbian people in Kosovo”. 

 

The Public Information Law expressly stipulates that public information shall be free and in the 

interest of the citizens, as well as that it is forbidden to directly or indirectly restrict freedom of 

public information in any manner conducive to restricting the free flow of ideas, information or 

opinion. The same Law explicitly provides for the obligation of local self-government bodies and 

councilors to make information about their work accessible to the public, under equal conditions 

for all journalists and all media, without discrimination. Unfortunately, the practice where each 

instance of criticism of government embezzlement is painted as an “orchestrated campaign” or 

witch-hunt (with the only result being discrimination and pressure against unsympathetic 

journalists and absence of condemnation of such behavior) discourages the journalists and the 

media in general. In the concrete case, the President of the municipality of Kosovska Mitrovica 

Krstimir Pantic apologized to the “Insider” team on his personal behalf and on behalf of the 

remaining three presidents of the municipalities from the north of Kosovo for the incident. He 

said that the presidents of the municipalities of Kosovska Mitrovica, Zvecan, Leposavic and 

Zubin Potok were not aware that the B92 team had been prevented from entering the premises 

and denied having any knowledge as to who had ordered the security not to let them in. 

Unfortunately, the whole affair ended with Pantic’s apology and no investigation was made to 

identify who ordered that the journalists of a particular station and program be discriminated 

against and prevented from doing their job. The journalists of “Insider” issued a press release 

saying they had determined that the people that prevented them from entering the premises, 

where the session was held, were not employees of the Culture House as they claimed, but 

employees of the municipality. 

 

1.3. The official of the Serbian Progressive Party (SNS) and member of the City Council of Nis, 

Milos Bandjur, called the police to request from the online portal “Juzne vesti” and the daily 

“Blic” to reveal the source of the information they had published about how Bandjur was 

sentenced (the sentence is not final) before the Basic Court in Kosovska Mitrovica last March to 

6 months in prison, for embezzlement of the funds of the trade union of the Technical Sciences 

Faculty in Kosovska Mitrovica, where Bandjur was the president. Bandjur, an Assistant Professor 

at the same Faculty, confirmed that such sentence was indeed delivered, claiming he was a 

victim of a “political trial”. He also said that back on December 22, 2011, just a few hours before 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for October 2012 

 

 

 

he was supposed to head from Nis to the trial in Kosovska Mitrovica, somebody set his car on 

fire. On October 17, only a day after the news was published on online portals addressing the 

journalists in the premises of the SNS in Nis, Bandjur called the police to contact the journalists 

of “Juzne vesti” and “Blic”, claiming that the person that leaked the information about the verdict 

to the media was the same one that had ordered his car to be set on fire in late December last 

year. 

 

According to the Public Information Law, a journalist is not obligated to disclose information 

about his source, unless the information obtained pertain to a criminal offense/perpetrator of a 

criminal offense subject to no less than five years in prison. In the concrete case, it is a paradox 

to require a journalist to reveal the source of a piece of information that is public. Namely, the 

trials in Serbia are, as a rule, open to the public and held behind closed doors only as an 

exception, in cases provided for by the Law. In that sense, the first-instance verdict against 

Bandjur is public and hence it is nonsensical to call on the police to investigate a source of open 

information, accessible to everyone. Therefore, Bandjur’s statement is difficult to interpret as 

something other than harassment of journalists. It is interesting to note that Bandjur said he was 

the victim of a “political trial”, namely that the Court and the Prosecutor were influenced by the 

Democratic Party and the former Minister for Kosovo and Metohija Goran Bogdanovic. This 

statement is a textbook example of how the criminal offense of “unlawful commenting of court 

proceedings”, provided for in Article 336a of the Criminal Code, is committed. According to the 

said Article, a person who, during a trial before a court of law, before the verdict is passed, gives 

statements to media with the intent of undermining the independence of the court, shall be 

sentenced to six months in prison and fined. In the concrete case, the sentence against Bandjur is 

not final, since he has appealed the decision of the Basic Court in Kosovska Mitrovica. His 

statement about the political nature of the trial is difficult to interpret as something other than 

intent to undermine the independence of the court. Whatever the case may be, it is still not 

known if the Prosecutor has reacted and initiated any sort of proceedings against Bandjur. 

 

1.4. On October 30, an explosive device was found in the backyard of the family home of TV 

B92 reporter Tanja Jankovic in Vranje. That incident was preceded by an assault on the family of 

the reporter on September 23, at the wedding reception of her cousin in the hotel “Przar” in 

Vranje. On that occasion, Jankovic’s father suffered a broken jaw and nose, her cousin a cracked 

nose (she was urgently taken to surgery), her cousin’s fiancée a bruised sternum, while the 

journalist herself suffered multiple bruises. Tanja Jankovic said that a police inspector from 

Vranje had participated in the attack, the reason of which was, in her opinion, the campaign she 

had conducted via social network and blogs, reacting to the disastrous security situation in 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for October 2012 

 

 

 

Vranje. The journalist publicly questioned the impunity of crime in Vranje, from setting ablaze of 

the Mayor’s car last year to the fire in the Vranje theater in early July. The incident in the 

backyard of Jankovic’s house happened after she had posted on her facebook profile that she had 

come in the possession of CCTV recordings with the footage of the attack on her family at the 

aforementioned wedding reception. She also posted the photographs of documents allegedly 

proving an attempt to cover up the responsibility of several police officers for injuring her 

father, cousin and cousin’s fiancé. 

 

Everything that was cited in the part of the Report concerning the Molotov cocktail thrown in 

the backyard of the house of Damir Dragic, namely on the terrace of Biljana Vujovic, applies to 

this case too. The otherwise powerful explosive device failed to go off by pure chance, but 

nonetheless this could be an attempt to scare off the reporter from investigating the 

responsibility of certain police officers for the attack on her family. It is also a message to any 

citizen using social networks to avoid highlighting negative phenomena in society. Especially 

disturbing is the fact that, after more than two months since the beating of Tanja Jankovic’s 

family, the police are yet to disclose all the results of the investigation conducted by the Ministry 

of Interior’s investigation of the incident. Until these findings are announced and the responsible 

individuals punished, there will be grounds for suspicion that the explosive device planted in the 

backyard is actually part of an organized campaign of intimidation and cover-up. 

 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. In a press release dated October 1, the Novi Sad-based private TV station Kanal 9 has 

filed with the European Court of Human Rights (ECHR) in Strasbourg a petition against Serbia 

due to the unwillingness of the state to withdraw from the ownership of the media, thereby 

threatening their freedom, the Beta news agency reported. The press release went on pointing to 

double standards, saying that in Serbia, a broadcasting license for some media meant direct 

financing of all costs from the budget, without the obligation to pay the broadcasting fee. For 

others, Kanal 9 said, obtaining a license means “fighting for every cent” on a market that is not 

free, operating without any state aid whatsoever, as well as the obligation to pay the 

broadcasting fee. “In such conditions there are no grounds for media freedom and hence no 

freedom of expression”, the statement said, calling for the harmonization of media regulations in 

Serbia in order to ensure the complete legal and economic equality of the media. The Novi Sad 

station said it decided to file an action before the ECHR because the state authorities in Serbia 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for October 2012 

 

 

 

declined jurisdiction in this matter, while the Constitutional Court denied them a constitutional 

appeal. 

 

Serbia ratified the European Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental 

Freedoms in 2003. The task of the ECHR is to ensure that the states signatories of the 

Convention respect the rights and guarantees provided for by that Document. The Court 

achieves that by reviewing the petitions. From Beta’s short news, it may not be inferred which 

specific violation of right guaranteed under the Convention is invoked in the petition, but it may 

be assumed it concerns the right to freedom of expression. Since, according to the Convention, 

that right includes the freedom to one’s own opinion, as well as receiving and communicating 

information and ideas without interference of the public authorities, it may be assumed that 

Kanal 9 is trying to prove with its petition that the authorities have restricted their freedom of 

expression by failing to implement the privatization of state media, which is mandatory by Law, 

as well as by financing non-privatized media in a way that constitutes a violation of state aid 

control regulations. However, the Convention foresees certain conditions in order for a petition 

to be eligible for consideration by the Court. The first condition is that all legal remedies in the 

signatory country have been exhausted; that the petitioner has invoked the same violation of the 

right under the Convention in the proceedings in the signatory country, as well as that the 

petition has been filed within 6 months of the passing of the final decision at the national level. 

What is nonetheless unclear in the concrete case (which could prove to be decisive for ECHR’s 

decision) is the issue of proceedings initiated by Kanal 9 in Serbia, namely the arguments it 

invoked in these proceedings. The station’s press release said that the Serbian state authorities 

declined jurisdiction in the action filed by Kanal 9, while the appeal with the Constitutional Court 

was denied. Consequently, this should mean that all legal remedies in the national jurisdiction 

have been exhausted. It still remains unclear which specific Serbian authorities have declined 

jurisdiction and related to which request, namely for which reasons was Kanal 9’s appeal 

rejected as inadmissible. 

 

2.2. The television station SOS kanal issued a press release saying that it had been engaged in 

a trial for the last five years before the Commercial Court in Belgrade against RATEL and the 

RBA. The new hearing was scheduled for October 23, but it was ultimately postponed for 

January 2013. SOS kanal is trying to prove that it has been issued, on an open competition for the 

issuance of terrestrial broadcasting licenses, a frequency already occupied by the second 

channel of the Romanian state television. The Belgrade station says that a financial expert has 

presented his opinion according to which SOS kanal has lost more than 640 million dinars in the 

period 2006-2010, due to the inability to operate on the allocated frequency. The station claims 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for October 2012 

 

 

 

it has tried to settle the dispute amicably, and that the proposal was supported by the RBA but 

rejected by RATEL. 

 

According to the Law on Electronic Communications, the RATEL is managing the radio 

frequency spectrum as a limited asset. Managing the radio frequency spectrum, among other 

things, involves planning the use of radio frequencies, the allocation of radio frequencies based 

on an allocation plan and distribution plan, the coordination of the use of radio frequencies and 

the control of the radio frequency spectrum, namely identifying harmful interference and taking 

measures to remove the same. The Law also stipulates that radio frequencies intended for use in 

certain border zones are to be coordinated with neighboring countries. In the concrete case, 

although not all the details of this dispute are known, it should be kept in mind that RATEL has 

been issuing radio frequencies licenses in keeping with the Radio Frequencies Allocation Plan; 

under the Law, the adoption of the radio frequencies allocation plans is in the competence of the 

Ministry and not RATEL. At the same time, RATEL is in charge of removing harmful interference. 

Namely, if SOS kanal had really suffered interference from the Romanian television’s second 

channel, it would have created a situation where RATEL was competent for taking measures for 

removing harmful interference as provided for in the procedure of control of the radio frequency 

spectrum. Under the Law, RATEL shall pass a Rulebook that will regulate in more detail the 

manner of control of the use of the radio frequency spectrum, the performance of technical 

inspections and protection from harmful interference. The Rulebook, adopted in 2011 only, does 

not foresee the situation where the source of harmful interference is a radio station 

broadcasting from the territory of a neighboring state. In any case, the decision in this dispute 

could set a precedent regarding the issue of harmful interference in broadcasting. Such 

precedent could prove to be significant, since SOS kanal was not the only broadcaster in Serbia 

that has faced harmful interference, or the only broadcaster in Serbia in the case of which it was 

claimed that source of harmful interference is a radio station broadcasting from a neighboring 

state. 

 

 


